VÝSTAVA V MUZEU KARLOVA MOSTU
Bohumil Dušek
V Muzeu Karlova mostu jsme díky kontaktům Milana Zábranského mohli po několik roků pořádat spolkové výstavy. Prostředí bylo sice komorní, ale návštěvnost díky strategickému umístění muzea byla vždycky velice dobrá. Když v dubnovém čísle v loňském roce článek o výstavě v Muzeu Karlova mostu nazval Milan Zábranský Moje poslední výstava, říkal jsem si, že to je zbytečně pesimistické. Opak byl pravdou. Odchodem Milana skončila i spolupráce s muzeem, ale tradice výstav betlémů tam pokračuje. Byl jsem tam každý rok, takže samozřejmě jsem tam šel i tentokrát.
Výstava, konaná od listopadu 2022 až do února 2023 pod záštitou arcibiskupa
Jana Graubnera, představila betlémy z italské oblasti Tridentsko. Zdejší
hory a vesnice si turisté často vybírají jako místo k trávení vánočních
prázdnin. Je to čas rozsvícených světel, všudypřítomných vůní, vánočních koled,
trhů, a také betlémů. Tesero a Ossana jsou středověké vesnice, kde je
vystavována vzácná kolekce historických betlémů. Můžete je objevovat při
procházce úzkými ulicemi, uvnitř impozantních hradů i v historických domech.
Tridentská oblast nabízí nespočet unikátních míst, kde můžete zažít tyrolského
ducha Vánoc. Pokud si vzpomínáte, v Betlemáři č. 86 vyšel článek o
návštěvě vánočního Tridentska s betlémy i tradičními vánočními trhy, které
se pořádají v řadě míst této oblasti. Nejnavštěvovanější jsou ve městech
Trident, Arco nebo Levico.
Kousek tridentských Vánoc bylo možné
okusit v Praze díky výstavě betlémů v Muzeu Karlova mostu, která představila
betlémy tridentského betlemáře Piera de Godenza. Výstavu tvořily zejména
betlémy vyřezávané ze dřeva tradičním tridentským způsobem, součástí expozice
byly ale také betlémy z ovčí vlny, šustí, keramiky i malby na skle.
Tridentské betlémy se liší svým pojetím zasazeným do horských vesnic. Často
jejich dekoraci tvoří přírodní materiály jako jsou větve, mech nebo kořeny
stromů. Unikátní betlém expozice byl proveden na dřevěných obuvnických
kopytech.
Oblast Tridentu byla historicky součástí Rakousko-Uherska, a z tohoto období
pochází i poměrně četné kontakty s českou kulturou. Dokládá to i vystavovaný
barokní betlém, jehož centrum tvoří sousoší Svaté rodiny, původem z Prahy,
zasazené do dekorativní adjustace neznámého tridentského umělce. Tridentské
betlémy udivují svojí velikostí a detaily typicky místních domů, i romantickým
zasazením do překrásné horské scenérie.
Výstava byla zajímavým zpestřením pražských betlemářských výstav, které dávají většinou přednost betlémům domácí provenience
(S využitím informačních materiálů MKM.)