VÁNOCE V 19. STOLETÍ
Jiřina Hánová

Následující článek jsem napsala pod silným dojmem z četby knihy František Hais: Vzpomínky pražského písničkáře /Odeon 85/.

Důvod k napsání byl dvojí - jednak autentický obraz chudoby v Praze o Štědrém večeru, a myslím, že neznámá fakta o tvůrci betlémských figur a zajímavých beránků.
Tradice napovídá, že na štědrovečerním stole má být devatero jídel, v mnoha krajích se začínalo oplatkou, pro každého kousek namočený v medu, ostatní, co dával dům, většinou houby na různý způsob, na závěr ovoce, často rozvařené, hlavně aby všeho byla hojnost, aspoň v tento večer. Rybu měli zpočátku jen tam, kde byla nadosah, vánočku pekli v bohatších rodinách, byla nákladná.
Z takové idylické představy bohatého stolu nás vyvedou vzpomínky Františka Haise. Žil v Praze téměř celé devatenácté století (7. 7. 1818 – 4. 7. 1899), ze slušně situovaného domova tiskaře utekl k tetě před neskutečně hrubým otcem. Tak první Štědrý den u tety byl smutný: Vzpomněl jsem zbožně na svou minulou radost, když mne má drahá matka mnohými dárky obsypávala.
Hais si našel obživu jako flašinetář, kostelní i pouliční zpěvák, zpíval i skládal kramářské písně, vodil poutníky na Svatou Horu, tahal klády z Vltavy, pokud řeka nezamrzla.
Oženil se, přišel první Štědrý den v manželství: Měl jsem radost, doma i v chrámu Páně zpívaly se slavné koledy, já také od zbožných zpěvaček ňákou vánočku dostal, doma jsem neměl žádné hody, toliko jen jak u sprostých lidů bývá.Po čase: Měl jsem doma smutnej Štědrej večer, doma dvě děti, vejdělek žádnej, zato v chrámu veselej. Od zpěvaček si přinesl vánočku a veliký pecen chleba.
Práci žádnou nenalezl, ale stalo se toto: Byl v domě jeden stařec, který dělával takové strojené panáci na jesle, z dlouhé chvíle jsem jej navštívil a pilně jsem mu hleděl do ruky, jak co dělá, a pak doma počal paslovat. Žena se smála, nepomyslela, že nám to někdy bude prospěšné. Od těch dob od roku 1844 nezmařil jsem ani čtvrthodiny, dříve jsem vše sobě nařezal a pak ze starého sukna, které jsem na libry v hadralnách (hadrárnách) koupil, našil šatiček, když pak přišla doba sv. Mikuláše, se to obleklo a na rynku prodalo. Masopust odešel a já jsem stále panáčky do zálohy dělal.V době, kdy chodil hrát na vypůjčený flašinet a úspěšně prodával tisky s písněmi (=knížtičky), popsal i nejšťastnější (jak se ukáže) Štědrý večer.
Tenkráte jsem dítkám k radosti koupil stromek a okrášlil jej ovocem, svíčičkama a cukrovinkama a každemu, co nejvíce potřeba bylo od šatstva, koupil co dárek od Ježíška, jablka, ořechy, hrušky také nechybily a dvě svíce na stole, toliko jen ryby chybily, ty nahradil opečenej a houskou obalenej hňup (treska). Po modlitbě a po klekání rozsvítil sem stromek a svíce, sedlo se ke stolu, po večeři zpívaly se koledy.

Práce u vody nebyla, celá rodina vyráběla panáky: Prošel jsem Podskalí,
nikde nic, přijdu domu, oba hoši jako o závod se činili, mladší to okrašloval a velkej dával na prkýnka, mezi tim manželka chystala rozdělané jeptišky, dcera Terezka, sedmiletá, navlíkala šmelc
(korále) na růženečky, až bylo 8 jeptišek hotovo. Na trhu pak paní koupila jednu v černém a jednu v bílém vejlu (obleku) a než bylo poledne, nebylo co prodávat.Terezka a brzy pak žena zemřely, Štědrý večer chystá paní Anna: Koupil jsem mouku na vdolky, rozinky do buchty a místo ryby jen hňupa. Ráno jsem na trhu koupil převařovaný máslo, osum vajec, strouhací tři syrečky, perník a pak čtyry libry skopoveho masa a pár františků, 4 třínožky voskový. Bylo šest hodin večer, rozsvítilo se, děti a paní Anna měly voskové svíčičky, po modlitbě se dala polévka, pak úpečenej hňup místo ryby, vdolky, muzika, pak jablka a ořechy. Beránkovic dcera mi přinesla vánočku.

I nadále všichni z rodiny dělali panáky, syn Jindřich se naučil řezat ručičky, byl to mnohdy jediný výdělek, o místo zpěváka Hais přišel. Prodával kalendáře, o svátcích píše: Přišly boží vánoce, ty svátky se letos tak skvostně nedržely, jen co muselo bejt skrze děti, husa, ta nám z kuchyně ulítla a ryby žádný nepřiplavaly, místo jejich letos zastoupil obalený, v těstě pečený hňup, ostatek díkybohu všeho do syta, jen když nebyl hlad, a svatá spokojnost.

Před velikonocemi Hais ve vzpomínkách ohlašuje "můj nový vynález". Při prodeji postních "knížtiček" si všiml:… u jednoho cukráře všelijaké dragantové (tragant – cukrová hmota) sošky a jedneho beránka, jak leží....Já šel zrovna k štukatorovi a dal jsem ho do sádry oblejt, bych sobě moh v té formě ty beránky presovat.

Prv než dám do formy masu neb dobře vydělané žitné těsto, musím dříve formu terpentýnovým olejem vymazat a silnym špendlíkem vyndat a povolně nechat sušit, takže ta ovečka bude jako by ji řezbář ze dřeva vypracoval.

Za pomoci zkušené sousedky udělal sem třicet sedum beránků, syn udělal z prkének podstavky, beránek dostal červenou korouhvičku i "rausgoldový šajnky" (zlatou svatozář) okolo hlavičky. Popíšu jen krátce - spokojeně upřesňuje - bylo takové prkénko, pod něj větší a na něm opět ještě jedno, jen co moh beránek na něm stát, dolejší bylo zeleně zbarvený a na tom byl teprve beránek přilepený se svým podstavcem a kolem toho byl drobný mech polepený, jako by seděl na malém pahorku, za nim byl pukslamový (buksus?), as pět coulů dlouhý stromek, beránek byl natřen kremsenvajsovou (bílou) barvou jen klihovou a na krku měl malym pemzlíčkem s cinobrem (červenou barvou) malovanou mašličku, okolo hlavičky zlatý šajn, korouhvička byla tý vejšky co ten stromek se zlatym křížkem a na koncích zlaté banbulky, radost se bylo na ně podívat. Od těch dob jsem je dělal každý rok.

To je poslední radostný zápis. Pak už jen stále větší bída a konec v chudobinci.